onsdag 6 november 2013

Sista inlägget+videon från göteborgskan

In i det sista har jag nu blivit övergiven och försöker klara det här på bästa sätt. Vi var en bra duo men nu kör jag solo. Det känns även lite sorligt att det här blir det sista inlägget. Filmen kommer jag att publicera själv, även fast den inte riktigt är klar men något måste jag visa. I början av filmen pratar vi uppländska men sedan övergår vi till göteborgska. Våra försök får räcka så långt de går men vi gjorde det bästa. Inspirationen har vi fått från dåliga göteborgska skämt. temat med filmen är att visa skillnaden. Vi har även ringt en göteborgare via 118 800 men försöket gav inte så mycket resultat men vi får arbeta med de material vi har. Olyckligtvis spelade vi inte in samtalet men de enda som kom till vår hjälp var ”e du goo elle” som kvinnan i andra luren sa. Vi frågade sedan efter något typiskt från göteborgskan men fick inget till svar. Det stod stilla i hennes huvud och bad oss sedan söka på googl. Det vi sökte efter kom inte fram från samtalet och vi fick söka vidare. Nu, på den sista lektionen sitter jag här, med ett svar. Det är inte så stor skillnad på upplänningar och göteborgare. Det enda som är skillnad är lite dialekt men inget mer. dialekten är inte den tydligaste men om man lyssnar noga hör man skillnad. Alla rykten om att göteborgare är ”goa o glada” stämmer inte. Vi i Uppsala är minst lika glada och goa. Det spelar ingen roll vart man kommer ifrån, det är fortfarande samma land. Från början till slutet har jag lärt mig om dialekten, hur man uttalar och hur man pratar, längre kom jag inte. Mitt försök på filmen är mitt bästa men det kan fortfarande utvecklas. Det har varit en rolig tid, även med förhinder. Min resväska är inte riktigt full men det får vänta tills nästa gång. Hej svejs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar